שמעתם על המושג "וורקיישן"? יש היום טרנדים חדשים שסוחפים את עולם העבודה שבהם עובדים יוצאים לחופשה ביחד, אבל במקום לנתק את הלפטופ הם פשוט עובדים מהחוף או מהבריכה. זוהי רק דוגמה אחת מתוך כמה רעיונות מגניבים שחברות מובילות מיישמות היום כדי לשלב בין פעילויות גיבוש לבין עבודה. בואו להכיר את הטרנדים החמים שמשנים את הדרך שבה חושבים על גיבוש עובדים ועל איזון בין עבודה להנאה!
"workation" – חופשת עבודה בסגנון חדש
בזמן האחרון יותר ויותר אנשים משלבים עבודה עם חופשה, מה שנקרא "workation", שבחופשות האלה החברה מציעה לעובדים שלה לעבוד מיעד תיירותי לתקופה מסוימת, והיא אפילו משלמת על המקום והאטרקציות. נניח שצוות של מתכנתים נוסע לחודש לתאילנד, ובבוקר הם יושבים במשרד מפנק עם כל הציוד שצריך ואחרי העבודה הם מבלים ביחד בים או בכל מיני פעילויות כיפיות. החופשה הזאת מצוינת, כי העובדים נהנים מחופשה איכותית ומגבשת עם הקולגות שלהם, ובמקביל ממשיכים לעבוד ולהתקדם עם המשימות שלהם כרגיל.
מסעות אתגר מקצועיים
חברות רבות מגלות היום דרך חדשה ומרעננת לגבש את העובדים, והן מוציאות את הצוותים שלהן לפעילויות מקצועיות במקומות מיוחדים בטבע. לדוגמה, צוותי פיתוח יוצאים להאקתון במדבר או באי מרוחק, ושם הם עובדים יחד על פרויקטים טכנולוגיים מאתגרים תוך כדי שהייה משותפת בסביבה ייחודית. בארץ, יוצאים לאזור ירושלים, וחברות רבות סוגרות הסעות מאורגנות לעובדים שלהן אל מדבר הנגב, וככה הם מצליחים ליצור חוויה שמשלבת עבודה והנאה ושמחזקת את הקשרים בין העובדים בצורה טבעית ונעימה.
התנדבות חברתית משולבת למידה
חברות רבות מבינות שאפשר לחבר בין שלושה דברים חשובים שהם התנדבות בקהילה, למידה מקצועית וגיבוש של העובדים. החיבור עובד ממש טוב, למשל, כשצוות יוצא לשבוע של הדרכות טכנולוגיה באזורים מרוחקים מהמרכז, ובערבים הם מבלים ביחד בפעילויות כיפיות שמחברות ביניהם. דוגמה נוספת היא כשאנשי שיווק עוזרים לעמותות לבנות נוכחות דיגיטלית טובה יותר תוך כדי שהם גם לומדים דברים חדשים בתחום שלהם ונהנים מזמן איכות משותף.
פסטיבלי למידה וחדשנות
יש תופעה חדשה ומעניינת בעולם העסקי שהיא שחברות מארגנות פסטיבלים פנימיים לעובדים שלהן. הרעיון הוא לשלב למידה מקצועית עם אווירה כיפית של מסיבה. החברה שוכרת מקום מיוחד למספר ימים, והיא מקיימת בו במקביל כל מיני פעילויות, כמו הרצאות מקצועיות, סדנאות מעשירות, מופעים מבדרים והופעות של אומנים מתחומים שונים. כל עובד יכול לבחור את התכנים שמעניינים אותו, ליהנות מארוחות טעימות ומוזיקה טובה ולהתחבר לעמיתים לעבודה באווירה נעימה ולא רשמית.
מסעות קולינריים מקצועיים
תחום נוסף שמתפתח היום משלב בין אוכל טוב לעבודה. חברות מתחילות לקחת את העובדים שלהן לסיורי אוכל מיוחדים שבהם אפשר גם ללמוד על תרבויות חדשות וגם להתפתח מבחינה מקצועית. העובדים מפתחים יכולות חשובות כמו עבודה בצוות, תקשורת ויצירתיות, והכול דרך חוויות של אוכל. למשל, יש סדנאות גיבוש בסגנון איטלקי שבהן הצוות לומד ביחד להכין פסטה מאפס או סיורים בשווקים בירושלים שמשלבים תחרות בישול קבוצתית. ככה העובדים נהנים מחוויה מגבשת וטעימה, ובו בזמן רוכשים כלים חשובים לעבודה.
איך מיישמים את הטרנדים בצורה אפקטיבית?
כשרוצים להכניס שינויים ורעיונות חדשים לארגון, הינה כמה דברים חשובים שכדאי לזכור:
- לחשוב קדימה: לפני שמתחילים עם רעיון חדש, חשוב לשבת ולתכנן איך הוא ישתלב בארגון, כי צריך לוודא שהוא מתאים לאופי של החברה ושל האנשים שעובדים בה.
- למצוא את הדרך הנכונה: הסוד הוא לשלב נכון בין העבודה עצמה לבין הדברים החדשים שמנסים להכניס, וככה אפשר להבטיח שהכול ימשיך לעבוד חלק בלי שדברים חשובים ייפגעו.
- לתת חופש בחירה: העובדים צריכים להרגיש שיש להם אפשרות לבחור מתי ואיך להשתתף בדברים החדשים, כך תעזרו לכל אחד למצוא את הדרך שהכי מתאימה לו.
- לבדוק שהגיבוש עובד: רצוי להחליט מראש איך תדעו אם השינוי מצליח ולשמוע מה העובדים חושבים אחרי כל פעילות חדשה.
- להתאים לאווירה: חשוב שכל דבר חדש יתחבר טוב לאווירה ולערכים של החברה, כך תעזרו לשינויים להיקלט בצורה טבעית יותר.
לסיכום
העולם של העבודה והפנאי ממש משתנה בשנים האחרונות, והחברות מבינות שאפשר לשלב בין השניים בצורה מגניבה. בין אם טיול עבודה בלוקיישן מעניין, האקתון במדבר או סדנת בישול בסגנון איטלקי, הרעיון הוא לתת לעובדים חוויה שהיא גם כיפית וגם מקדמת אותם מקצועית. הכי חשוב שהחברות לא סתם זורקות את הרעיונות האלה באוויר, אלא חושבות טוב איך ליישם אותם בצורה חכמה שתתאים לאופי של הארגון ולצרכים של העובדים. בסופו של דבר, כולם מרוויחים גם העובדים שנהנים ומתפתחים וגם החברות מקבלות צוותים מגובשים ומרוצים יותר.